Wil je dat je jaarverslag wordt gelezen én dat je er als organisatie zelf veel aan hebt? Kies dan voor een jaarverslag in verhaalvorm!

Het jaarverslag is voor veel organisaties een verplicht nummer, dat al worstelend tot stand komt. En dan de deadline. Vaak zo tegen juni, als het écht klaar moet zijn, is het ei eindelijk gelegd. Iedereen die heeft meegewerkt is opgelucht en min of meer tevreden wanneer het verslag even later op de website staat. Helaas is het nieuwe jaar alweer half om en staat de zomerperiode voor de deur. Bij veel bedrijven reden om er weinig mee te doen. En vervolgens, voor je het weet en sneller dan je denkt, begint het hele ritueel opnieuw. Dat kan natuurlijk anders!

Begin deze maand nog

Als je nog niet begonnen bent, start dan deze maand nog. Misschien hebben jullie tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst teruggekeken op het voorbije jaar en de balans opgemaakt. Tijd om weer vooruit te kijken, vol goede voornemens. Een jaarverslag is een goed middel om daarop voort te borduren. Je staat stil bij de gebeurtenissen van afgelopen jaar; wat ging goed en wat kan beter? Door het op die manier te doen, maak je wat los en het kan je helpen bij je plannen voor de toekomst.

Verhaalvorm

Hoe zorg je dat het gaat leven? Binnen en buiten je organisatie? Kies voor een jaarverslag in verhaalvom.

Waarom?

Het probleem is dat jaarverslagen vaak feitelijke gebeurtenissen beschrijven, zonder context. En daar gaat het mis. Feiten en cijfers hebben context nodig. Dat geeft betekenis, dán pas komt het tot het leven en blijft het hangen. Een goed persoonlijk verhaal vanuit de praktijk, zorgt daarvoor. Zoek dus naar een rode draad en verlevendig die met bijvoorbeeld ervaringen van medewerkers én klanten. Dat betekent dat je niet alleen de hoogtepunten, maar ook de onzekerheden en tegenslagen durft te beschrijven. En: een blik werpt op de toekomst.

Zorg dat je verhaal interessant en vooral duidelijk is, met toegankelijke informatie voor een brede doelgroep. Breng beweging en eigenheid in je verslag. Laat het sprankelen en neem de lezer mee in je verhaal.

Kortom: een verhalende vorm doet veel. Het maakt feiten toegankelijk, raakt, inspireert, overtuigt, verbindt en zorgt dat het wordt gedeeld, waardoor de boodschap zich verspreidt.

Het oog wil ook wat

Een goede afwisseling van tekst, beeld en andere vormen van content maken je verhaal beter leesbaar. Allerlei beeldende vormen kunnen daarbij helpen (infographics, fotografie, film, illustraties en interactieve mogelijkheden).

En de cijfers?

De jaarrekening is nu eenmaal een verplicht onderdeel voor elke onderneming. Geef de financiële ontwikkelingen zo helder en kernachtig mogelijk weer. Datavisualisatie in een spread met aansprekende infografics zorgt voor toegevoegde waarde. Je kunt ook kiezen voor een online en dynamisch document dat je doorlopend vernieuwd. Met je verhalend jaarverslag geef je dan weer context aan die cijfers.

Verhaal klaar en dan? Hergebruiken maar!

Het maken van een jaarverslag kost veel tijd én bevat een schat aan informatie. Haal er daarom alles uit wat erin zit:

  • Een aantrekkelijk jaarverhaal is een goed middel om bijvoorbeeld subsidie binnen te halen, nieuwe medewerkers aan te trekken en klanten te werven.
  • Het helpt je bij de planvorming voor de toekomst.
  • Gebruik delen ervan voor je contentstrategie en andersom. Laat ze in verschillende vormen terugkomen op je website en in je magazines, persberichten, nieuwsbrieven en toespraken van de directeur. De kracht zit tenslotte in de herhaling.

Aan de slag?

Zin om aan de slag te gaan met een verhalend jaarverslag? Ik help je graag! Heb je interesse? Neem dan contact op.

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this