Storytelling
Storytelling, het vertellen van verhalen, is niets nieuws. Dat doen we al sinds de oudheid. De laatste jaren is er veel aandacht voor de toepassing van verhalen binnen organisaties. Dat is niet zo vreemd, want een verhaal doet veel. Het maakt feiten toegankelijk, raakt, inspireert, overtuigt en verbindt. Bovendien delen mensen een verhaal, waardoor de boodschap zich verspreidt.
Kracht van echte verhalen
Mijn ervaring is dat bedrijven over het algemeen heel feitelijk communiceren. Dat is jammer, want feiten blijven nu eenmaal minder hangen dan persoonlijke verhalen.
Daarom geloof ik in de kracht van storytelling met echte verhalen, van de mensen uit de organisatie. Daarmee geef je context aan datgene wat je wilt over brengen aan klanten en medewerkers.
Verhalen vanuit de praktijk weerspiegelen de expertise en laten zien waar een organisatie voor gaat en voor staat. Het laat zien waar mensen mee worstelen, wat hun drijfveren zijn en waar ze trots op zijn. Een persoonlijk verhaal dat klopt, past in deze tijd vol verandering waarin authenticiteit en de menselijke maat steeds belangrijker is. En gelukkig maar!
Persoonlijke verhalen uit de praktijk, van een medewerker of klant, geven context aan de feiten. Daarmee groeit de kracht van je boodschap enorm, want het zijn de ervaringen van mensen die een organisatie bijzonder maken. Met als resultaat: betrokken medewerkers, een grotere naamsbekendheid, meer belangstelling voor je dienst of product én een sterke reputatie.
Een verhaal kan medewerkers warm maken voor een toekomstvisie, begrip kweken voor reorganisatieplannen of klanten enthousiasmeren voor een project of product. Een ‘corporate story’ (bedrijfsverhaal) versterkt de verbinding en betrokkenheid van klanten en medewerkers bij uw organisatie. Een jubilieum kan een mooie aanleiding zijn.
Ervaringsverhalen
Graag schrijf ik ervaringsverhalen voor je organisatie, waaraan medewerkers en klanten zich kunnen verbinden. Een goed verwoord en authentiek verhaal, overstijgt het individuele niveau. Dit werkt het beste als je meerdere ervaringsverhalen ophaalt. Met elkaar laten ze precies zien waar het om draait.
Kenmerken (narratieve elementen) van een verhaal:
• een duidelijk begin en eind;
• een hoofdpersonage. Dit kan ook een organisatie of een team zijn. Het is een held of een antiheld.
• Er zijn tegenstanders en medestanders.
• Er is een conflict of worsteling met bijbehorende emoties.
• Er is een wending die zorgt voor een verandering.
• Gebeurtenissen staan met elkaar in verband.
Methode
Ik spoor de verhalen op bij de mensen van de organisatie. Daarbij hanteer ik een journalistieke aanpak door directie, medewerkers of klanten te interviewen en het vervolgens op te schrijven. Natuurlijk met gebruik van narratieve elementen.
Een andere mogelijkheid is dat ik medewerkers begeleid in het zelf ontsluiten en schrijven van de verhalen en dat ik de eindredactie verzorg. Tenslotte kunnen we ervoor kiezen om het verhaal volledig in co-creatie boven water te halen. Spannend, maar heel erg leuk!
Waarom juist nu?
In deze tijd vol verandering is een aansprekend verhaal heel goed inzetbaar.
Waarom? Omdat verhalen verbinden.
Nieuwsgierig? Laten we een afspraak maken en kijken of ik wat voor je kan betekenen.
Storytelling en reputatiemanagement
Meer dan ooit worden organisaties afgerekend op hun reputatie en betrouwbaarheid. Juist in deze tijd van veranderingen is het noodzakelijk dat je onderneming of organisatie zichtbaar is en blijft, een goede reputatie heeft en je eerlijk, authentiek en transparant in contact staat met je medewerkers, klanten en belanghouders. Eerste voorwaarde voor een goed reputatiemanagement is dat de interne communicatie op orde is.
Storytelling met echte verhalen kan hierin een belangrijke rol spelen. Door samen met medewerkers, dus niet alleen met het management, een persoonlijk verhaal te maken dat gedragen wordt en richting geeft. Door de gemeenschappelijk drijfveren van de organisatie te (her)ontdekken, kunnen we een goed uitgangspunt formuleren dat richting geeft voor de toekomst. Zo geef je aandacht aan waar je als organisatie vandaan komt, waar je nu staat en waar je met elkaar voor gaat. Daarmee schep je een band en creëer je een duidelijke identiteit, het werkt onderscheidend en het is goed voor de bedrijfsreputatie.
Storytelling en contentmarketing
Contentmarketing: je organisatie als uitgever, die op websites en sociale media met de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep op het goede moment naar buiten komt. Prachtig, maar vaak blijft het steken in goede bedoelingen. De beste content (inhoud) zit in de hoofden van medewerkers, dus die moet je eruit zien te krijgen. Daarvoor is stoytelling een goed instrument, door met persoonlijke verhalen op regelmatige basis voldoende aansprekende content te leveren.
Storytelling en je klant centraal
Stel je klant centraal. Met persoonlijke verhalen waaraan de klant zich kan verbinden, verbeter je je klantrelatie. Storytelling is ook heel goed in te zetten bij co-creatie, waarbij je in samenwerking met de klant je product of dienst ontwikkelt en vormgeeft.
Storytelling en sociale innovatie
In een maatschappij die steeds verandert neemt het belang van sociale innovatie toe. Bij sociale innovatie betrek je medewerkers bij vraagstukken die binnen de organisatie spelen. Het is slim om actief gebruik maken van ideeën van medewerkers om te innoveren. Want wie weten er nu beter wat er aan de hand is en wat je kan verbeteren dan de medewerkers die het werk uitvoeren? Storytelling is heel geschikt om deze veranderprocessen te volgen en vast te leggen.
Meer weten? Neem gerust contact op. Leuk!
Nelleke schrijft de ervaringsverhalen, teksten voor beide websites en verzorgt het promotiemateriaal van Viverè. Ik ben blij met haar! Ze is betrokken, geïnteresseerd en kan zich goed inleven in onze werkzaamheden. Ze denkt mee en komt met ideeën over hoe we ons verhaal kunnen doen. Zo kunnen we onze manier van werken op een mooie manier delen.
Wij weten met elkaar wel wat we doen en hoe belangrijk een mooi dat is, maar hoe vertellen we het? Dat is niet onze sterkste kant en gelukkig die van Nelleke wel!
Nelleke kan zich goed inleven in de situatie van het moment en weet in een verhaal goed te beschrijven, wat jij wilt zeggen. Met plezier kijk ik terug op onze samenwerking.
Op het gebied van storytelling, wisten Nelleke en ik elkaar meteen te vinden. Echt een gezamenlijke passie. Er ontstond vertrouwen en vanuit dat vertrouwen zijn we gaan samenwerken. Zonder enige aarzeling droeg ik - toen ik het erg druk had - een deel van een opdracht aan haar over die ik al jaren voor een opdrachtgever van me doe. Dat verliep zoals ik gehoopt had.
Nelleke luistert goed, heeft een groot inlevingsvermogen, vraagt door, heeft oog voor detail, is enthousiast over haar vak en pakt door als het nodig is.