Storytelling in 2016

Storytelling in 2016

Bijna eind januari, Blue Monday alweer achter de rug, het kan nog net: kijken naar de trends voor 2016. We leven in een tijd waarin alles er al is. Daarom gaat het dit jaar niet per definitie om wat nieuw is, maar om welke trends het meest relevant zullen zijn. Grip is de belangrijkste, zo is te lezen in de Trendrede. De wereld om ons heen verandert zo snel dat we de controle dreigen kwijt raken. Daarom willen we weer grip op het leven krijgen. Dat gaan we doen door stil te staan bij de kleine, persoonlijke en dagelijkse dingen.

Aandacht schenken en luisteren

Aandacht schenken en luisteren. Dat zorgt voor betekenis en daarmee voor grip op het leven. Dit geldt niet alleen voor het persoonlijke leven. In bedrijven werkt het al net zo. En daar komt storytelling om de hoek kijken. Storytelling in de zin van het vertellen van de menselijke verhalen uit de organisatie. Dus geen gekunstelde grote verhalen waardoor storytelling voor velen een gladde bijsmaak heeft, maar kleine verhalen vanuit de mensen zelf, die het waard zijn te delen en zo samen een patroon vormen tot een groter verhaal.

Draagvlak met menselijke verhalen

Waarom zou je dit als organisatie zo doen? De reden is eigenlijk heel simpel. Collega’s en klanten zijn je beste ambassadeurs. Draagvlak voor wat je wilt bereiken, creëer je daarom met menselijke verhalen.

Ga je een nieuwe werkwijze invoeren en wil je draagvlak creëren? Laat collega’s aan het woord die er warm voor lopen of al op deze manier werken. Wees niet te voorzichtig. Laat ook de minder mooie kanten aan bod te laten komen, dat vergroot de herkenbaarheid en betrokkenheid. Vraag ook eens de mensen van de werkvloer, die minder zichtbaar zijn, naar hun ervaringen. Zoals de provincie Fryslân bijvoorbeeld vorig jaar al heeft gedaan door medewerkers te vragen wat zij belangrijk vinden in hun dagelijks werk en hoe zij de provinciale organisatie van de toekomst zien.

Wil je laten zien wat je doet en de juiste klanten aantrekken? Doe dat met verhalen van en over klanten. Ter inspiratie, zie bijvoorbeeld hoe coach Jaike van der Meulen ervaringen van klanten in verhaalvorm op haar website verwoordt.

Hoe begin je?

Hoe start je nu zelf met vertellen van menselijke verhalen? Begin met goed te luisteren naar je collega of klant. Dat is nog niet zo makkelijk. Neem de tijd, concentreer je en verplaats je in de ander. Deel de verhalen die je opvangt. Ben je niet zo’n schrijver? Laat klanten hun ervaringen zelf opschrijven, maak foto’s met onderschrift of een filmpje. Vertel je verhalen door. Verzamel ze in een boekje, brochure of op film, gebruik social media en je website. En tenslotte: doe dit niet één keer, maar blijf regelmatig verhalen delen.

 

Delen op...Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone