Storytelling

Storytelling, het vertellen van verhalen, is niets nieuws. Dat doen we al sinds de oudheid. De laatste jaren is er veel aandacht voor de toepassing van verhalen binnen organisaties. Dat is niet zo vreemd, want een verhaal doet veel. Het maakt feiten toegankelijk, raakt, inspireert, overtuigt en verbindt. Bovendien delen mensen een verhaal, waardoor de boodschap zich verspreidt.

Ervaringsverhalen

Graag schrijf ik ervaringsverhalen voor je organisatie, waaraan medewerkers en klanten zich kunnen verbinden. Een persoonlijk verhaal uit de praktijk, van een medewerker of klant, geeft context aan de feiten. Daarmee groeit de kracht van je boodschap enorm, want het zijn de ervaringen van mensen die een organisatie bijzonder maken. Met als resultaat: betrokken medewerkers, een grotere naamsbekendheid, meer belangstelling voor je dienst of product én een sterke reputatie.

In deze tijd vol verandering is een aansprekend verhaal heel goed inzetbaar.
Waarom? Omdat verhalen verbinden.

Nieuwsgierig? Laten we een afspraak maken en kijken of ik wat voor je kan betekenen.

Storytelling en reputatiemanagement

Meer dan ooit worden organisaties afgerekend op hun reputatie en betrouwbaarheid. Juist in deze tijd van veranderingen is het noodzakelijk dat je onderneming of organisatie zichtbaar is en blijft, een goede reputatie heeft en je eerlijk, authentiek en transparant in contact staat met je medewerkers, klanten en belanghouders. Eerste voorwaarde voor een goed reputatiemanagement is dat de interne communicatie op orde is.

Storytelling met echte verhalen kan hierin een belangrijke rol spelen. Door samen met medewerkers, dus niet alleen met het management, een persoonlijk verhaal te maken dat gedragen wordt en richting geeft. Door de gemeenschappelijk drijfveren van de organisatie te (her)ontdekken, kunnen we een goed uitgangspunt formuleren dat richting geeft voor de toekomst. Zo geef je aandacht aan waar je als organisatie vandaan komt, waar je nu staat en waar je met elkaar voor gaat. Daarmee schep je een band en creëer je een duidelijke identiteit, het werkt onderscheidend en het is goed voor de bedrijfsreputatie.

Storytelling en contentmarketing

Contentmarketing: je organisatie als uitgever, die op websites en sociale media met de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep op het goede moment naar buiten komt. Prachtig, maar vaak blijft het steken in goede bedoelingen. De beste content (inhoud) zit in de hoofden van medewerkers, dus die moet je eruit zien te krijgen. Daarvoor is stoytelling een goed instrument, door met persoonlijke verhalen op regelmatige basis voldoende aansprekende content te leveren.

Storytelling en je klant centraal

Stel je klant centraal. Met persoonlijke verhalen waaraan de klant zich kan verbinden, verbeter je je klantrelatie. Storytelling is ook heel goed in te zetten bij co-creatie, waarbij je in samenwerking met de klant je product of dienst ontwikkelt en vormgeeft.

Storytelling en sociale innovatie

In een maatschappij die steeds verandert neemt het belang van sociale innovatie toe. Bij sociale innovatie betrek je medewerkers  bij vraagstukken die binnen de organisatie spelen. Het is slim om actief gebruik maken van ideeën van medewerkers om te innoveren. Want wie weten er nu beter wat er aan de hand is en wat je kan verbeteren dan de medewerkers die het werk uitvoeren? Storytelling is heel geschikt om deze veranderprocessen te volgen en vast te leggen.

Meer weten? Neem gerust contact op. Leuk!

Nelleke schrijft de ervaringsverhalen, teksten voor beide websites en verzorgt het promotiemateriaal van Viverè. Ik ben blij met haar! Ze is betrokken, geïnteresseerd en kan zich goed inleven in onze werkzaamheden. Ze denkt mee en komt met ideeën over hoe we ons verhaal kunnen doen. Zo kunnen we onze manier van werken op een mooie manier delen.

Wij weten met elkaar wel wat we doen en hoe belangrijk een mooi dat is, maar hoe vertellen we het? Dat is niet onze sterkste kant en gelukkig die van Nelleke wel!

Jaike van der Meulen

Eigenaar, Viverè Coaching en Viverè, Centrum voor ontwikkeling en perpectief

Nelleke kan zich goed inleven in de situatie van het moment en weet in een verhaal goed te beschrijven, wat jij wilt zeggen. Met plezier kijk ik terug op onze samenwerking.

Jos Becker

Voorzitter, Ledenvereniging Oude en Nieuwe land.

Op het gebied van storytelling, wisten Nelleke en ik elkaar meteen te vinden. Echt een gezamenlijke passie. Er ontstond vertrouwen en vanuit dat vertrouwen zijn we gaan samenwerken. Zonder enige aarzeling droeg ik - toen ik het erg druk had - een deel van een opdracht aan haar over die ik al jaren voor een opdrachtgever van me doe. Dat verliep zoals ik gehoopt had.

Nelleke luistert goed, heeft een groot inlevingsvermogen, vraagt door, heeft oog voor detail, is enthousiast over haar vak en pakt door als het nodig is.

Annemieke Mintjes

Eigenaar , Mintjes & co

Ook een opdracht voor Aansprekend Verhaal?

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this