Zet een groepje storytellers bij elkaar en je krijgt verhalen. Dat gebeurde deze maand dan ook tijdens de eerste meet-up van Storytellingmatters nieuwe stijl. Storytellingmatters als een echte community van professionals die elkaar opzoeken, met elkaar en van elkaar willen leren en een gezamenlijk doel hebben: verhalen inzetten om de wereld te verbeteren.

Met acht vrouwen en één man, waren we te gast bij Tony’s Chocolonely in de Westergasfabriek te Amsterdam. Doel van deze meet-up was om elkaar beter te leren kennen om van waarde te zijn voor elkaar en voor de wereld. Want dat is wat we willen. En daar zeggen we natuurlijk nogal wat. Ik moet bekennen dat ik vooraf een beetje sceptisch was. Is dit niet wat al te hoogdravend, is het geen luchtfietserij? Na onze ochtend bij Tony’s ben ik overtuigd. Voor minder doen we het niet. We gaan ervoor en hopelijk met steeds meer mensen.

Chocoladejongens

Daarom neem ik jullie mee naar onze ochtend bij Tony’s Chocolonely, want daar weten ze als geen ander dat het gaat om het verhaal dat je vertelt. Ze hebben er dan ook nogal een verhaal in handen. Het begint in 2003 bijna als een thriller als journalist Teun van de Keuken erachter komt dat slavernij nog steeds bestaat. Hij gaat op onderzoek uit en ontdekt dat er in West-Afrika, waar de meeste cacao vandaan komt, nog enorm veel (kind)slavernij voorkomt. Daarop geeft hij zich na het eten van een aantal chocoladerepen, in het programma Keuringsdienst van Waarde aan als chocoladecrimineel.

Dertien jaar later is Tony’s de succesvolle maker van de bekende dikke en vooral ook lekkere chocoladerepen. Tony’s gaat verder dan FairTrade, het doel is: 100% slaafvrije chocolade wereldwijd! Door het goede voorbeeld te geven van ‘bean tot bar’, laten ze zien dat dit mogelijk is. Aan de wereld, en zeker ook aan de grote chocoladejongens.

I’m Tony

Tony’s heeft een ijzersterke achterban en een goed verhaal. Hoe geweldig dat werkt, bewijst dit bedrijf dat maar blijft groeien. Bij Tony’s grijpen ze alles aan om hun verhaal te vertellen en te zorgen dat dit ook wordt gedeeld. Zo wordt elk stukje van de wikkel voor hun verhaal benut en bestaat de reep uit ongelijke stukjes vanwege de onrechtvaardigheid in de chocoladewereld. Als je goed kijkt zie je hierin zelfs een deel van de kaart van Afrika met de cacao-landen Ghana en Ivoorkust. De repen zijn gemaakt van volledig traceerbare cacaomassa van boeren die ze persoonlijk kennen, want bij Tony’s geloven ze in echt contact: “I’m Tony”.

Gekoesterde wens

Terug naar onze meet-up. Christine Algera, initiatiefneemster van Storytellingmatters nieuwe stijl, vertelt hoe ze als klein meisje dat opgroeide tussen de flats van Zaandam, dol was op natuur en ervan droomde om de wereld te verbeteren. Toen haar lang gekoesterde wens om bij Greenpeace te werken uiteindelijk ook echt uitkwam, pakte dat –zoals het vaker gaat met grote dromen- niet zo mooi uit als ze altijd had gedacht. In deze rol ben je vaak tegen, zij is liever voor! In de jaren die volgden werkte ze voor organisaties die over duurzaamheid communiceerden. Omdat het maar niet lukte om de resultaten te boeken die zij voor ogen had, startte ze haar eigen bedrijf als tekstschrijver. Totdat ze het boek Start something that matters van Blake Mycoskie (TOMS shoes) las, die verhalen inzette om zijn bedrijf groter te maken. Haar roer ging om en zij begon met het toepassen van storytelling in haar eigen bedrijf en dus ook op haar website. Nog diezelfde dag kreeg zij voor het eerst reacties van mensen die zij niet kende, maar zich met haar verbonden voelden en zelf hun verhalen gingen vertellen.

Menselijker

Het is een herkenbaar verhaal. Verzeild raken in een baan die niet echt bij je past, niet helemaal tevreden zijn met wat je doet. Willen werken vanuit het hart, met oog voor de verhalen die de wereld mooier maken. Dat is wat ons bindt. Zo is er het indrukwekkende verhaal over de ontmoeting met een chirurg die wél echt contact maakt zijn patiënt. En er is het verhaal van de voormalige manager met een informatica-achtergrond die, zoals zij het omschrijft, als een Paard van Troje, commerciële bedrijven ‘binnendringt’ om ze met narratieve psychologie menselijker te maken.

Het verschil

Allemaal kunnen we die ochtend een omslagmoment noemen, door het lezen een boek of een ervaring in ons werk of privéleven, waardoor we hebben ervaren hoe belangrijk het is voor mensen om hun persoonlijke verhaal te doen en daadwerkelijk gehoord te worden. Daardoor doen we nu wat we echt belangrijk vinden: storytelling toepassen bij organisaties met een missie. Natuurlijk is dat lang niet altijd één groot feest, maar samen kunnen we met storytelling het verschil maken en dat voelt goed. Met als doel: de wereld veranderen door verhalen te vertellen. Met onze verschillende expertises, vullen we elkaar aan en kunnen we dit gedachtegoed nog meer verspreiden. Storytelling doet ertoe, Storytelling Matters!

Meedoen?

We zijn nog maar net begonnen. Bij deze eerste meet-up waren we met z’n negenen. Maar als we echt een verschil willen maken, hebben we meer bloggers nodig. Dus: heb je iets met storytelling, hou je van schrijven en kun je je helemaal vinden in onze missie (de wereld veranderen met verhalen)? Dan zijn we op zoek naar jou! Lees meer over nieuwe koers op de website van Storytellingmatters en stuur een mail naar initiatiefneemster Christine Algera, dan neemt zij contact met je op.

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this