Deze week is de Contentbijbel van Cor Hospes over contentmarketing verschenen. Zijn boodschap is: kies niet voor content, maar ga verhalen vertellen. En, aldus Hospes, als er binnen een bedrijf geen liefde bestaat voor het vertellen van verhalen en geen passie voor het product, organisatie of merk laat contentmarketing dan liever buiten.

Kuifje

De Contentbijbel is een mooi compleet boek met lekker veel praktijkvoorbeelden. Lees vooral ook in hoofdstuk 2 het deel met de titel Kuifje goed. Hierin roept Hospes bedrijven op niet zelf met verhalen aan de slag te gaan, maar voor de samenwerking met een journalistieke partij te kiezen. Een communicatieafdeling mist de kritische afstand van een buitenstaander en een journalist gaat op zoek naar echte en actuele verhalen. Daar ben ik het op zich natuurlijk erg mee eens. Nog handiger wat mij betreft: kies voor een communicatieadviseur met een journalistieke achtergrond die de communicatieafdeling begrijpt, maar de kritische journalistieke bril van de buitenstaander draagt.

Grand cru

Net zoals storytelling, is contentmarketing zoals Hospes terecht opmerkt in zijn boek oude wijn in nieuwe zakken. Maar: als je het goed doet, wel een ‘grand cru’ met eeuwigheidswaarde. Dus voor iedereen met passie voor zijn bedrijf en product die van verhalen houdt, snel aanschaffen dat boek: nog tot eind deze maand met vier euro korting.