Storytelling

Storytelling, het vertellen van verhalen, is niets nieuws. Dat doen we al sinds de oudheid. De laatste jaren is er veel aandacht voor de toepassing van verhalen binnen bedrijven. Dat is niet zo vreemd, want een verhaal doet veel. Het maakt feiten toegankelijk, raakt, inspireert, overtuigt, verbindt en wordt gedeeld, waardoor de boodschap zich verspreidt.

Storytelling en reputatiemanagement

Meer dan ooit worden bedrijven afgerekend op hun reputatie en betrouwbaarheid. Juist in deze tijd van veranderingen is het noodzakelijk dat uw organisatie zichtbaar is en blijft, een goede reputatie heeft en u eerlijk, authentiek en transparant in contact staat met uw medewerkers, klanten en belanghouders. Eerste voorwaarde voor een goed reputatiemanagement is dat de interne communicatie op orde is.

Storytelling met echte verhalen kan hierin een belangrijke rol spelen. Door samen met medewerkers, dus niet alleen met het management, een persoonlijk verhaal te maken dat gedragen wordt en richting geeft. Door de gemeenschappelijk drijfveren van de organisatie te (her)ontdekken, kunnen we een goed uitgangspunt formuleren dat richting geeft voor de toekomst. Zo geef je aandacht aan waar je als organisatie vandaan komt, waar je nu staat en waar je met elkaar voor gaat. Daarmee schep je een band en creëer je een duidelijke identiteit, het werkt onderscheidend en het is goed voor de bedrijfsreputatie.

Storytelling en contentmarketing

Contentmarketing is een opvallende ontwikkeling binnen de communicatie. Het bedrijf zelf als uitgever dat op websites en sociale media met de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep op het goede moment naar buiten komt. Prachtig, maar vaak blijft het steken in goede bedoelingen. De beste content (inhoud) zit in de hoofden van medewerkers, dus die moet je eruit zien te krijgen. Daarvoor is stoytelling een goed instrument, door met persoonlijke verhalen op regelmatige basis voldoende aansprekende content te leveren.

Storytelling en de klant centraal

Het centraal stellen van de klant is een belangrijke marketingtrend. Eigenlijk vreemd, want dit zou vanzelfsprekend moeten zijn. Het draait tenslotte allemaal om de klant. Met persoonlijke verhalen waaraan de klant zich kan verbinden, verbeter je de klantrelatie. Storytelling is ook heel goed in te zetten bij co-creatie, waarbij u in samenwerking met de klant uw product of dienst ontwikkelt en vormgeeft.

Storytelling en sociale innovatie

In een maatschappij die steeds verandert neemt het belang van sociale innovatie toe. Bij sociale innovatie worden de medewerkers betrokken bij vraagstukken die binnen de organisatie spelen. Het is slim om actief gebruik maken van ideeën van medewerkers om te innoveren. Want wie weten er nu beter wat er aan de hand is en wat er kan verbeteren dan de medewerkers die het werk uitvoeren? Storytelling is heel geschikt om deze veranderprocessen te volgen en vast te leggen.