Ieder jaar gaan we met onze oude vrienden een weekend kamperen. We kennen elkaar al sinds onze studententijd in Amsterdam. Daar is de basis gelegd. Toen zagen we elkaar soms bijna dagelijks en vooral ook nachtenlang. Relaties werden verbroken, nieuwe partners gevonden. Toen de kinderen kwamen gingen we jaarlijks een week naar de Waddeneilanden. Inmiddels zijn de weken weekenden geworden, want we hebben het zo druk. Weekenden van kamperen in kleine tenten aan zee. Bijna ieder jaar regent het en toch trappen we er steeds weer in: ja leuk, we gaan toch weer kamperen! De kinderen worden groter, die gaan niet meer allemaal mee, maar wij blijven gaan.

En ieder jaar komt er een moment, meestal ’s avonds laat, dat we onze oude verhalen ophalen.

Bevestigt en bindt

Waarom doen we dat toch? Die oude koeien kennen we nou wel. Toch? Ja, maar het is zo lekker, zo oud en vertrouwd. Het bevestigt hoe lang we elkaar al wel niet kennen en wat ons allemaal bindt. Wat we samen hebben meegemaakt, waarmee we elkaar hebben geholpen. Gekke en vrolijke gebeurtenissen, heftige zaken en heel soms een knetterende ruzie. Er komen nieuwe verhalen bij, zo bouwen we aan ons gezamenlijke verhaal.

Ieder bedrijf heeft ze

Precies hetzelfde gebeurt in bedrijven. Ieder bedrijf heeft ze, de herhaal-verhalen. Zo zijn er de lollige verhalen. Weet je nog dat we toen met de bedrijfsbarbecue de partytent aan de trekhaak van de bestelauto hadden geknoopt? En dat we dat waren vergeten en iemand aan het eind van de avond wilde wegrijden? Echt gebeurd. Dan zijn er de heftige verhalen. Weet je nog toen het balkon van die flat in elkaar stortte? Helaas ook echt gebeurd. Hoe we er toen met elkaar voor gingen om het zo goed mogelijk op te lossen. Wat werkten we mooi samen! De treurige verhalen: weet je nog hoe we (bijna) failliet waren? En de succesverhalen: weet je nog toen we die prestigieuze prijs wonnen?

Koester ze

Koester die verhalen, want er zitten terugkerende patronen in. Uit deze verhalen spreekt de aard van het bedrijf. Waar sta en ga je voor? In tijden van verandering belangrijk om te weten. Hiermee maak je de verbinding tussen medewerkers. Hiermee onderscheid je je van de anderen, waardoor je klanten aan je bindt en nieuwe aantrekt.

Spoor ze op

Maar hoe doe je dat, je verhalen koesteren? Allereerst door ze op te sporen. Ga met je collega’s of klanten in gesprek, op een open manier. Doe dat regelmatig. Geef mensen de ruimte om hun eigen, persoonlijke verhaal te doen met alle emoties die daarbij horen. Ook kritische geluiden zijn welkom. Want een verhaal dat alleen maar positief is, is saai en ongeloofwaardig. Wees toegankelijk en geef het voorbeeld door zelf ook een verhaal te vertellen.

Leg ze vast en verspreid ze

Dan heb je je verhalen, maar daarmee ben je er nog niet. Kies één of meer manieren om de verhalen vast te leggen en te verspreiden. Dit kan bijvoorbeeld met een verhalenweb. Een online platform waar deelnemers hun verhaal kunnen achterlaten, reageren op verhalen van anderen en die verhalen ook verder kunnen verspreiden via social media. De verhalen beperken zich niet alleen tot teksten, maar kunnen ook foto’s, filmpjes en eventueel audiofragmenten omvatten.

Hou ze levend

Zorg dat degenen die je hebt gesproken je ambassadeurs worden. Dat ze zo enthousiast worden dat ze de verhalen verder vertellen. Daarom is het zo belangrijk dat je ze ook echt de ruimte geeft om hun eigen verhaal te vertellen. Zoek opnieuw regelmatig het contact, vraag om een update, kom zelf met nieuwe informatie, zodat de verhalen levend blijven.

Hulp nodig?

Soms is het lastig om de verhalen in je organisatie te herkennen omdat je er zelf zo dicht bij betrokken bent. Of misschien heb je er niet genoeg tijd voor. Ik help graag om ze op te sporen, vast te leggen, te verspreiden en levend te houden.

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this