Aanpak

Storytelling

Mijn ervaring is dat bedrijven over het algemeen heel feitelijk communiceren. Dat is jammer, want feiten blijven nu eenmaal minder hangen dan persoonlijke verhalen. Daarom geloof ik in de kracht van storytelling met echte verhalen, van de mensen uit de organisatie. Daarmee geef je context aan datgene wat je wilt over brengen aan klanten en medewerkers. Verhalen vanuit de praktijk weerspiegelen de expertise en laten zien waar een bedrijf voor staat en voor gaat. Een persoonlijk verhaal dat klopt, past in deze tijd vol verandering waarin authenticiteit en de menselijke maat steeds belangrijker is.

Tekst

Een verhaal vertellen begint met goed luisteren. Daarom start ik met een kennismakingsgesprek. Ik ben iemand met inlevingsvermogen, die goed luistert, doorvraagt en de kern eruit haalt. Omdat ik communicatieadviseur ben met een journalistieke achtergrond, heeft u verschillende vliegen in één klap.

Ik spoor de verhalen op bij de mensen van de organisatie. Daarbij hanteer ik een journalistieke aanpak door directie, medewerkers of klanten te interviewen en het vervolgens op te schrijven. Zo geef ik met een persoonlijk verhaal uit de praktijk, context aan de feiten.
Een andere mogelijkheid is dat ik medewerkers begeleid in het zelf ontsluiten en schrijven van de verhalen en dat ik de eindredactie verzorg. Tenslotte kunnen we ervoor kiezen om het verhaal volledig in co-creatie boven water te halen. Spannend, maar heel erg leuk!

Communicatieadvies

Een verhaal is op allerlei manieren en combinaties inzetbaar, bijvoorbeeld in de vorm van een toespraak of blog, korte film op de website, boek of tijdschriftartikel. Het kan lang, maar ook heel kort zijn. Ik adviseer over vorm en bijbehorende communicatiestrategie, want iedere organisatie en situatie is uniek.

Geen gebakken lucht voor mij. Ik houd van echt en van inhoud.

En: er mag gelachen worden.